Before Article

Voice search, de nieuwe SEO-revolutie

D’r is een nieuwe revolutie gaande op het gebied van SEO. Dat stelde Eduard Blacquière tijdens de Dag van de Domeinnaam. Hij is autoriteit op het gebied van zoekmachinemarketing. Scoort jouw website belabberd in de zoekresultaten van Google? Let dan goed op. Je kunt volgens hem nú een belangrijke inhaalslag maken ten opzichte van je concurrenten. Hoe? Optimaliseer je site voor Voice Search. Ook via je featured snippets kun je iedereen de baas worden.

Waarom Voice Search belangrijk is? Eduard haalt het beste voorbeeld uit zijn directe leefomgeving: zijn gezin. “Mijn dochter is 8 en zij is nog niet in staat om Engelse woorden in te tikken. Toch kijkt ze de hele dag naar clips van haar favoriete zanger: Justin Bieber. Hoe krijgt ze dat toch voor elkaar? Nou, door de microfoonbutton van Youtube te gebruiken en de Engelse tekst in te spreken. Want uitspreken kunnen ze de tekst natuurlijk al wel. ”

Het is in Eduards ogen het meest heldere voorbeeld van de kracht en de toekomst van Voice Search. Dat, en het gegeven dat inmiddels zo’n 20 procent van de zoektermen al wordt ingesproken natuurlijk. Het heeft tot gevolg dat Google dagelijks zo’n 15 % nieuwe zoektermen ontdekt. En dankzij voice search wordt er steeds vaker in natuurlijke zinnen gezocht. “Voice Search is vooral actiegericht, bijvoorbeeld bij het doen van shopping.”

Sla je slag met voice search en featured snippets

Met featured snippets is de snelste inhaalslag te maken. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat je tekst echt aansluit op de zoekterm die wordt gebruikt. Want vooralsnog toont Google alleen de beste match. Daar ligt je uitdaging. Is het nog wat onduidelijk, misschien zelfs onbegrijpelijk? Neem nou het gebruik van slimme speakers zoals Alexa van Amazon. Je kunt deze met je stem een zoekopdracht geven. Zoek telefoonnummer van een tapasrestaurant in Utrecht. Zo’n speaker kan je geen rijtje met restaurants geven. Je krijgt alleen nog de beste match.

“Natuurlijk zijn er nog mensen die twijfelen aan deze ontwikkeling. Je denkt toch niet dat ik tegen een apparaat ga praten. Ik ben niet gek. Maar dat is ook hoe de mensen in 1999 reageerden op de eerste mobiele telefoon. Als ze mij willen bereiken, dan bellen ze me thuis maar. Ik ga toch op een terrasje niet telkens naar zo’n ding kijken? De kans is groot dat we over 20 jaar lachen om de uitspraken van nu. Het is een kwestie van gewenning. We praten nu nog niet in het openbaar tegen onze telefoon of speaker. Straks wel.”