Before Article

Eigenlijk doet .NL het zo slecht nog niet!

De .NL groeit de afgelopen jaren weliswaar niet meer zo hard als voorheen, maar doet het in vergelijking met de totale domeinmarkt lang zo slecht nog niet. Per saldo is de totale domeinmarkt in 2017 namelijk met slechts 3,1 miljoen domeinen (+ 0,9%) gegroeid. In diezelfde periode werden er ruim 100.000 nieuwe .NL-domeinnamen geregistreerd, een groei van 1,7%. Dit beeld schetste Berend van Dalfzen, CEO van Realtime Register, op de Dag van de Domeinnaam tijdens zijn update over de huidige stand van zaken in de wereldwijde domeinbranche.

Per 1 januari 2018 zijn er wereldwijd 332,4 miljoen domeinen geregistreerd. Daarvan zijn 146,1 miljoen ccTLDs en 186,3 miljoen gTLDs. Deze laatste groep gTLDs kunnen we opdelen in 165,7 miljoen legacy TLDs (denk aan .com, .info, .org et cetera) en 20,6 miljoen newTLDs (denk aan .online, .club, .amsterdam et cetera).

.NL tiende op wereldranglijst

Ons .NL domein groeit niet meer zo hard en is staat momenteel op 5,8 miljoen registraties. Maar .NL bezet wel de 10e plaats op de wereldranglijst en binnen de ccTLDs bekleedt .NL zelfs de 6e plaats.

De eerste 5 maanden van 2018 is het totaal aantal domeinen gestegen met 0,7 miljoen stuks, een groei van 0,2%. Binnen de newTLDs is .top inmiddels de grootste extensie met bijna 2,7 miljoen registraties, gevolgd door .xyz, .loan en .club. In Nederland doet .amsterdam het ’t beste met ruim 22 duizend registraties, gevolgd door .shop, .online en .frl.

Het marktaandeel van het .NL domein in Nederland is hoog: ruim 63%. Dat is erg sterk voor een ccTLD al staat deze positie wel wat onder druk door een opmars van het .com domein. Maar deze blijft met ongeveer 23% marktaandeel als goede runner up op grote afstand.

Security wordt steeds belangrijker

Qua trends stond Berend nog even stil bij het feit dat privacy en security steeds belangrijker worden voor domeinnamen en websitebezoek. Door de ontwikkelingen op het gebied van hetgeen Google toont in de zoekresultaten en de adresbalk, wordt de vraag naar SSL snel groter en kent bijvoorbeeld Comodo een groei van ruim 35% op SSL EV. Dit biedt ook veel kansen voor de registrars in de zaal om hun klanten goed voor te lichten en extra revenue te genereren.