Before Article

De Brexit heeft grote gevolgen voor de .EU-extensie

De aanstaande Brexit heeft verregaande gevolgen voor het aantal geregistreerde .EU-domeinnamen. Britten mogen na de Brexit niet langer .EU-domeinen registreren of verlengen. De verwachting is dat er hierdoor straks ongeveer 200.000 minder .EU-registraties zijn. Dat blijkt uit de State of the Industry die Berend van Dalfzen (CEO Realtime Register) presenteerde tijdens de Dag van de Domeinnaam.

We blijven nog even in het Verenigd Koninkrijk. Daar maakte de .UK-extensie de afgelopen 12 maanden een explosieve groei door en tikt nu de 13,3 miljoen registraties aan. Die spurt heeft ermee te maken dat de .UK sinds kort door iedere Brit is te registreren. De extensie kwam weliswaar vijf jaar terug al op de markt maar kon gedurende dit eerste lustrum alleen door houders van een zelfde .CO.UK-domein worden geregistreerd.

Trots op prestatie .NL-extensie

Hier in Nederland kunnen we trots zijn op de prestaties van de .NL, zei Berend. Die tikt na een groei van 1,7% met bijna 5,9 miljoen registraties nog net niet de 6 miljoen aan, maar we zijn hier op de goede weg. Een dikke thumbs up dus. Wereldwijd doen we het overigens prima tussen alle golden oldies (.COM en .NET) en nieuwkomers als .XYZ en .SHOP.

Berend van Dalfzen

In vergelijking met andere landenextensies zijn we weer een plekje gestegen in de top tien. We wisselden van stuivertje met Rusland. De .RU is heeft inmiddels minder dan 5 miljoen registraties en is al sinds 2017 aan het dalen door een prijsverhoging van 72% en steeds wisselende maar vooral lastige registry policies.

Opvallende groei Afrikaanse landen

Opvallend bij de landenextensies is de groei (8,5 %) bij de Afrikaanse landen. Deze kunnen echter nog niet tippen aan de .CN (China). Deze extensies voert wereldwijd nog steeds de top 10 van landenextensies aan, met 23 miljoen registraties. In China hebben ze de domeinnaam ontdekt als belegging. Daar werden het afgelopen jaar heel veel domeinnamen geregistreerd met als doel deze later voor veel geld door te verkopen.

Vakantie.nl leverde 2,5 miljoen op

Wat dat betreft is het leuk om te weten dat in Nederland de domeinnaam vakantie.nl voor 2,5 miljoen euro van eigenaar wisselde. Voor voetbal.nl werd 450.000 euro betaald en seks.nl ging voor 2 ton over in andere handen. Schoenen.nl leverde 120.000 euro op. Wereldwijd ging sex.com voor 13 miljoen dollar naar een nieuwe eigenaar. De klapper was voice.com. Die domeinnaam leverde de verkopende partij 30 miljoen dollar op. Dus die Chinezen zijn nog niet zo gek bezig.

Van de nieuwe extensies die sinds enkele jaren in Nederland zijn te registreren doen vooral de .SHOP, .ONLINE, .AMSTERDAM en .FRL (Friesland) het goed. Wereldwijd heeft de .ICU (i see you) ook een enorme groei doorgemaakt, maar deze extensie wordt veel misbruikt en ingezet voor het versturen van spam. “Over deze extensie gaan we nog veel horen, maar dan vooral in negatieve zin”, voorspelde Berend.

Rampzalig jaar voor .BIZ-extensie

De .BIZ heeft een rampzalig jaar achter de rug. Deze tld kromp met maar liefst 27,2 procent. Enerzijds doordat enkele .BIZ promo’s van vorig jaar erg slechte renewal percentages kennen, anderzijds omdat er veel nieuwe alternatieven op de markt zijn gekomen.

Had Berend nog leuke weetjes? Tuurlijk!

Weetje 1: 52% van de domeinnamen die binnen een jaar opnieuw worden geregistreerd, worden binnen 24 uur na delete geregistreerd. 25% daarvan (dus 13%) zelfs binnen een uur.

Weetje 2: 81% van domeinnamen die alleen uit keywords bestaan, hebben 2 of 3 keywords. Voor Nederland geldt een gemiddelde van 2,12 keywords.

Weetje 3: 59% van de domeinnamen die worden geregistreerd zijn nog nooit eerder geregistreerd. D’r is dus nog volop hoop op een flinke groei.

Weetje 4: 54% van domeinnamen die frequent worden opgevraagd (gemeten met Cisco Umbrella) linken naar meerdere social media sites.

Bekijk hier de presentatie van Berend.