Site pictogram Dag van de Domeinnaam

Nieuwe trend: Domeinnaam op afbetaling of in de verhuur

Het is een nieuwe trend: (ongebruikte) domeinnamen op afbetaling verkopen of juist voor een bepaalde periode verhuren. Volgens Reza Sardeha van Undeveloped houdt vooralsnog slechts een handjevol registrars en aanverwante bedrijven zich hier momenteel mee bezig, maar deze ontwikkeling zou volgens hem eigenlijk al gemeengoed moeten zijn.

Registrars laten een hoop geld liggen, sprak Reza op de Dag van de Domeinnaam. Dat begint al wanneer een klant zijn domeinnaam wil opzeggen. Er wordt dan vaak geen actie ondernomen, ook al vertegenwoordigt zo’n domein wél een bepaalde waarde. Dat beseft een klant zich vaak niet. Door samen te werken met bijvoorbeeld een partij als Undeveloped kan extra geld worden verdiend.

“Wij koppelen een bepaalde waarde aan een domeinnaam. Zodra een klant zijn domein opzegt, gaat er vanuit de registrar meteen een mailtje zijn kant op. Daarin geef je aan hoeveel het domein waard is en stel je de vraag of ze de domeinnaam nog steeds willen opzeggen of juist verkopen? Veelal gaan ze twijfelen en houden ze – voor de zekerheid – de domeinnaam nog maar even aan. Willen ze ervan af? Dan kun je de domeinnaam via ons aanbieden. Bij verkoop ontvangen de registrar en wij een percentage. De rest is voor de verkoper.”

Ongeveer 250.000 van alle domeinnamen die op de site van Undeveloped te koop staan, worden maandelijks bij elkaar opgeteld nog zo’n 1,5 miljoen keer bezocht. “Dit zijn dus domeinnamen die niet (meer) in gebruik zijn. Dat zegt dus wel iets over de waarde”, aldus Reza.

Veel gewilde (vaak dure) domeinnamen zijn inmiddels bezet, maar niet altijd in gebruik. Registranten willen ze wel kopen, maar hebben het geld niet of er niet voor over. Dus registreren ze om die reden domeinnamen met nieuwe extensies. Een dure domeinnaam is bovendien niet aantrekkelijk voor een beginnend bedrijf. Gewoon omdat een nieuwe ondernemer het geld niet heeft of omdat er te veel onzekerheid is. Want wat als je bedrijf maar langzaam van de grond komt en je met grote investeringen bent begonnen?

Juist aan die dure ongebruikte domeinnamen met de oude bekende extensies zoals de .nl en .com valt nog genoeg te verdienen. Bied ze aan tegen afbetaling of verhuur ze, desnoods voor een bepaalde periode. Dat is superhandig voor een bedrijf dat een bepaalde domeinnaam graag wilt gebruiken voor een campagne die een paar maanden duurt. Voor Undeveloped is dit al dagelijkse kost, en het is niet het enige bedrijf dat domeinnamen verhuurt. Deze handelsmarkt wordt ook wel de “secundaire” markt genoemd.

“Wij willen ernaartoe dat je bij je favoriete registrar zoekt naar een verhuurbare domeinnaam. Op die manier krijgen stille domeinen een tweede leven”, legde Reza uit. “Neem bijvoorbeeld Johnnie Walker die met whisky.com enkele maanden een campagne wil voeren en geen zin heeft om een paar miljoen euro te betalen voor die domeinnaam, maar wel tijdelijk voor 15.000 euro per maand wil huren. Voor starters is het tevens een mooie gelegenheid om te testen of hun bedrijf wel levensvatbaar is.”

Wereldwijd staan er rond de 330 miljoen domeinnamen geregistreerd, maar daarvan zijn er 147 miljoen helemaal niet in gebruik. Die domeinen staan geparkeerd of de site geeft een ‘under construction’ waarschuwing. Undeveloped heeft uitgerekend dat met een gemiddelde waarde van 2.759 euro per domein, dit neerkomt op 400 miljard euro in totaal.

Natuurlijk blijft het toekennen van een waarde aan een domein nattevingerwerk, erkende Reza. Er zijn echter wel een paar punten waarmee de waarde kan worden geschat. Historische verkopen, Google searches, CPC Adwords, Lengte, Extensie, Radio test, Type-in traffic, leeftijd, Brandability, Commerciële inzetbaarheid. “De radiotest is ook belangrijk”, stelde Reza. “Je belt gewoon een willekeurig persoon op en stelt je voor als iemand van het bedrijf, waarbij je dus de domeinnaam noemt. Vervolgens wacht je op de reactie. Is er een punt van herkenning, dan zit je goed.” Reza grapt hierbij dat zijn bedrijf Undeveloped deze test zelf ook had moeten doen. Nu menen klanten nog wel eens “Underdeveloped” te verstaan.

Een goede domeinnaam is veel geld waard. Zo werd fly.com dit jaar voor bijna 2,9 miljoen dollar verkocht en verruilde freedom.com voor 2 miljoen van eigenaar. Refi.com was goed voor een half miljoen dollar en Venetië.nl bleek 19.500 euro waard. Kortom: goede domeinnamen worden steeds duurder. De vraag is nu: zijn sterke domeinnamen straks nog wel betaalbaar?

“De verkopende partij ziet alleen nog dollartekens, rekent zich rijk met de hoge bedragen, denken dat ze het winnend lot in handen hebben. Maar wat als niemand het geldbedrag ervoor over heeft?”

Mobiele versie afsluiten