Before Article

Van 1 via 1371 terug naar 6 domeinnamen

Iedereen heeft ze wel gezien of gehoord: de opvallende reclamespotjes van online autoinkoper ikwilvanmijnautoaf.nl. Een voor de hand liggende domeinnaam zou je zeggen, of toch niet? De gebroeders Oude Luttikhuis waren er eerst ook niet zo zeker van, maar het was in elk geval beter dan hun voormalige naam Woocks, kwamen ze al snel achter. Zo bleek 1 juni tijdens een presentatie van Bas Oude Luttikhuis op de Dag van de Domeinnaam.

Woocks. Ja, dat was de eerste bedrijfsnaam die de broers hadden bedacht nadat ze rond 2004 hadden vastgesteld dat ze met het bedrijf toch echt een andere weg moesten inslaan om niet ten onder te gaan aan Europese en Nederlandse regeltjes en wetgeving voor de autobranche en de veranderende markt zelf. “Woocks was een fantasienaam, zoals je er in die tijd zo veel zag. En het leek een beetje op de naam Google! We hadden er echt heel lang over nagedacht”, bekent Bas. “Maar al na een paar maanden bleek dat het lastig uitleggen is wat wij nou precies deden.”

Dus staken ze opnieuw de koppen bij elkaar. Dit keer om een goede, blijvende domeinnaam te bedenken. Ze letten vooral op de volgende punten: klank, uitspraak, lengte, beschikbaarheid, merk- en auteursrecht, makkelijk te onthouden, duidelijk, zoekwoorden, beschikbaar op social media, spellingsvariaties en uniciteit.

Het werd dus Ikwilvanmijnautoaf.nl. Bas: “Op veel van deze punten ontstond met de naam Ikwilvanmijnautoaf.nl wel een behoorlijk uitdaging. Maar sterk is vooral dat de naam heel beschrijvend is. Je kunt er maar één kant mee op. Bovendien kun je deze naam goed gebruiken voor de radio.  En het heeft de funfactor, het heeft iets joligs.” Nadelen van de domeinnaam zijn de foutgevoeligheid qua manier van schrijven en de lengte ervan, zo geeft Bas aan.

Van drie fysieke dealerbedrijven overstappen op de online inkoop van tweedehands auto’s. Zelf hadden ze verwacht in het eerste jaar ongeveer 200 auto’s te verhandelen. Ze kregen echter 10.000 auto’s aangeboden. Het was een instant succes.

Met het succes ontstond een nieuw probleem. “Het moeilijke was om ‘het merk Ikwilvanmijnautoaf.nl’ te beschermen”, geeft Bas aan. Want met het succes kwamen natuurlijk ook al snel door concurrenten bedachte alternatieven. “Dus gingen we als een gek zelf alle mogelijke varianten registreren, tot we op een gegeven moment 1371 domeinnamen hadden vastgelegd. Daar moest ook weer content op. Drie jaar terug, zagen we in dat dit gekkenwerk is. We besloten naast Ikwilvanmijnautoaf.nl nog 5 andere domeinnamen actief te gebruiken. We moesten terug naar de basis en die domeinnamen als autoriteit neerzetten. De rest is offline gehaald.”

Wat ze doen met de rest van de domeinnamen? “Die laten we slapen”, vertelt Bas. “Op die manier zorgen we ervoor dat anderen ze in elk geval niet kunnen gebruiken.”